کد مطلب:293498 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:581

تحقیق عرشی محور بیان ام ابیها از نظر مولف


باید دانست همین طور كه برای حق مقامی است كه آنرا (احدیت) نامند و این مقام مطلق و نهان بودن صفات و اسماء الهیه و اسرار آنها و نهان بودن اسرار عالم تكوین و تكلیف است، و بعد از


آن مقام الوهیت و (احدیت) كه آن مرحله كثرت اسمائیه و صفاتیه است و در این مرحله ظهور حقایق به نحو تفصیل است، به نحوی كه محرم ظهور و اظهار به جز خاصان دربار و مقربان درگاه الهی كسی نیست، بعد از این مقام ظهور حق است به اشراق و تجلی فعلی كه آنرا وجود منبسط خوانند- كه عرش استواء مقام صادر اول و عقل كل و حقیقت محمدیه است- همچنین مقام ولایت كلیه مطلقه كه اقرب به حق از آن چیزی نیست، دارای سه مرتبه از ظهور است:

اول مقام غیب كه جمیع شئون ولایت و خواص و بركات آن در آن مقام غیب مستكن و مستجن است و آن طور وجودی حضرت ختمی مرتبت عقل كل محمد (ص) است كه رشته های منفصله از آن حضرت از حضرت علی مرتضی علیه السلام گرفته تا حضرت حجت مهدی علیه السلام همه در غیب وجود آنجناب موجود و محجوب از مشاهده اغیار بودند تمام اوصاف كمالیه دوازده امام علیهم السلام ازعلی (ع) با همه سخنان درر بارش و با همه علوم و كمالاتش تا وصی دوازدهم مهدی (ع) با همه علوم و كمالاتشان بنحو اجمال و بساطت در پرده ی غیب نبی اكرم و رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم متحقق و مستور بود.


مقام دوم از طور ولایت بروز آن است در هویات مباركه ی ائمه علیهم السلام كه تفصیل همان مقام اول است چنانكه پیدا است كه تفصیل علوم و بسط سخن در مراحل توحید و علوم ماوراء الطبیعه و حل مشكلات و تعلیم اخلاق فاضله، از حضرت علی مرتضی علیه السلام كه شروع شد، مخزن آن حضرت رسول خاتم محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود. لیكن در مرتبه احدیت و غیب و تعالیم و ظهورات ائمه اطهار بعد از حضرت امام علی علیه السلام از حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و حضرت سجاد و حضرت باقر و حضرت صادق و حضرت كاظم و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسكری و بعدا حضرت حجت مهدی ولی دهر و امام عصر صلوات الله علیهم اجمعین به همین منوال كه مبسوطا همه آنان نظیر كثرت اسمائیه بطور متعدد ظاهر و شعب علوم و حكمت و فضائل و كمالات از هر یك جداگانه به عالم وجود فیضان نمود.

مقام سوم مرحله ظهور ولایت است بصورت تصرف و تجلی فعلی و تكوین باذن الله تعالی در همه كائنات كه مقام صنع است و بدیهی است كه به عنوان خلافت الهیه منظور است نه به عنوان استقلال و این مقام مرتبه ظهور مشیت است همچنانیكه وجود


منبسط مقام فعل و مرتبه مشیت است:

تا اینجا معلوم شد كه مقام ولایت كلیه مطلقه به مظهریت حق دارای شئون و مراتب ثلاثه الهیه (از احدیت و احدیت و مقام تجلی فعلی می باشد.)

و نیز معلوم شد كه ولایت یك مقام اجمال دارد و یك مقام تفصیل اما مقام اجمال از طور ولایت كه مظهر مرتبه (احدیت و غیب) است مخزن آن حضرت ختمی مرتبت عقل كل محمد صل الله علیه و آله است و مقام تفصیل از طور ولایت بروز آن است در هویات مباركه ائمه اطهار علیهم السلام كه تفصیل همان مقام اول است.

حال پس از این مقدمه عرفانیه می گوئیم شبهه ای نیست كه منشاء بروز و ظهور تفصیلی مقام ولایت كلیه مطلقه همانا حضرت فاطمه دختر حضرت خاتم انبیاء صلوت الله و سلامه علیهما است كه این بی بی عالم علت بروز ولایت از بطن اجمال به ظهور تفصیلی در مرتبه وجود ائمه اطهار گردیده است در حقیقت مقوم جهت ولایت و روحانیت پدرش خاتم انبیاء شده و جهت ولایت و روحانیت پدرش را در مقام بسط و ظهور جلوگر ساخته است.